Lite sent, men bättre sent än ännu senare, mina tankar om Vetenskapens värld om Fasta.

Som jag har skrivit funkar Periodisk Fasta väldigt bra för mig.
Huvudet, magen, piggheten, matsuget, orken vid morgonträning…fördelarna fortsätter att rada upp sig.
Något jag tycker är lite kul är att en del som förut ifrågasatte min kostupplägg är nu  helt frälsta;
vet du att fasta är bra för kroppen…
det är inte alls att svälta sig…
man får tydligen ändå äta mat…
det behöver inte alls innebära att man går ner i vikt…
det kan finnas andra kroppsliga vinster…

Nähä?

Antingen har jag varit otydlig när jag har berättat
eller så har de varit väldigt satta i sina åsikter att de inte lyssnat
Förmodligen är det en blandning av de två.

Avsnittet finns att se fram till Juni så om du är intresserad av att testa fasta eller bara intresserad av att veta mer om fasta: passa på!

I dokumentären nämns inte Periodisk Fasta, men de tar upp ”5/2″ och ”Varannandags-fasta” och hur dessa två fastorna leder till att IGF-1 minskar och därmed minskar risken för ett flertal åldersrelaterade sjukdomar.
5/2-fasta innebär att du fastar två dagar i veckan och äter som vanligt de andra fem.
”Varannandags-fasta” innebär att du äter som vanligt en dag och ca 500-600 kcal den andra dagen, och så fortsätts det alterneras.

Som med allt är det vad du tror och upplever passar dig bäst som är rätt väg att gå, mina reservationer mot varannandags-fastan är dock att forskaren som Michel Mosley pratar med säger att ”du kan äta vad du vill och hur mycket du vill” på ätardagarna så länge du håller dig till 500 kcal på fasta dagarna(som också kan komma från vad som helst enligt forskaren).
Visst jag förstår kcal in vs kcal ut tänket, men ska vi inte alltid sikta på att äta så bra som möjligt?
Är inte hela tanken men att testa/börja med intermittent fast att förbättra hälsan? hur går då det i hand med att smälla i sig processerad, tillsatsfylld snabbmat?
Vetenskapens värld, Fasta, intermittent fasta, IGF-1, 5/2fasta, varannandags-fasta, periodiska fasta, hälsa, kost